Aminokyseliny

Pokud chcete zlepšit svůj výkon v posilovně, může být právě aminokyselinový doplněk právě to, co potřebujete. Ale co jsou to aminokyseliny? A jak přesně mohou zlepšit sportovní výkon? Přečtěte si odpovědi na tyto a další otázky.

d

Co jsou to aminokyseliny?

Aminokyseliny jsou nejstarší a nejdůležitější živiny, které se na Zemi vyskytují. Byly používány jako zdroj života už v období pravěku. Existují dvě teorie o původu aminokyselin. První je, že přišli z vesmíru, a druhá, že vznikly na starověké Zemi. Aminokyseliny tvoří 20% lidského těla, voda asi 60%. Přibližně polovinu zbývající části tvoří aminokyseliny včetně bílkovin. Tyto důležité živiny plní pro tělo různé základní funkce a slouží jako materiály pro tělesné buňky, hormony a enzymy.

a
g
6

Jaké jsou různé typy aminokyselin?

Existuje 20 druhů aminokyselin, z toho 9 je pro naše tělo esenciálních a 3 aminokyseliny se vyskytují s rozvětveným řetězcem – nazývané BCAA. Co to pro nás znamená? Bílkoviny jsou tvořeny z těchto 20 druhy aminokyselin. 9 z 20 musí být přijato z potravy, protože nejsou syntetizovány v těle – právě proto se jim říká „esenciální aminokyseliny“. Další 3, zvané BCAA, se doporučují brát hlavně sportovcům, kteří jsou vystaveni zvýšené zátěži. Slouží totiž jako kritický zdroj svalové energie a výživy.

j

Jaký je rozdíl mezi bílkovinami a aminokyselinami?

V zásadě jsou tělesné bílkoviny tvořeny 20 druhy aminokyselin. V přírodě bylo objeveno asi 500 druhů aminokyselin, no pouze 20 druhů nám slouží jako složky bílkovin. Kombinace těchto 20 druhů produkují až sto tisíc druhů různých proteinů. Když jíme jídlo bohaté na bílkoviny (např. maso nebo ryby), naše tělo živiny z něj nejprve degraduje na aminokyseliny a až pak znovu promění na bílkoviny.

vd
dd
fdes

Jaké účinky mají aminokyseliny na sportovce?

Aminokyseliny tvoří myoproteiny a slouží jako zdroj energie během cvičení. Sportovci proto používají aminokyseliny pro účely výživy a zotavení ze zvýšené fyzické zátěže. Kromě toho, aminokyseliny se vstřebávají rychleji než bílkoviny, takže je lze snadněji doplnit během fyzické aktivity.

h

Jaké účinky od aminokyselin očekávat?

Aminokyseliny zvyšují účinek cvičení a slouží jako surovina pro svaly, takže z nich mohou mít prospěch bodybuildeři, vzpěrači a další sportovci, kteří potřebují budovat svaly. Tedy při pravidelném užívání aminokyselin, spřevázen pravidelným tréninkem, můžeme očekávat účinky jako je nárůst svalové hmoty, zlepšení síly a kondice nebo zlepšení potréninkové regenerace. Pouze užívání aminokyselin bez jakéhokoli cvičení nebo tréninku vaše svaly nijak neovlivní. Kromě toho, je možné aminokyseliny užívat i v období hubnutí či rýsování svalů.

kmuhkm
g
fefe

Jsou aminokyseliny přijímané z potravy dostatečné?

Jsou dostatečné, pokud máte normální stravu. Pokud však máte nevyváženou stravu, může dojít k nedostatku aminokyselin nebo ke ztrátě rovnováhy. Při náročném cvičení se specifické aminokyseliny spotřebovávají jako energie. Při této příležitosti je tedy velmi účinné doplňovat aminokyseliny výživovými doplňkami. Pro vyváženou stravu je doporučeno jíst různé druhy potravin, včetně chleba, obilovin nebo rýže, ovoce a zeleniny, masa, drůbežích ryb, mléčných výrobků apod. Všechno ideálně ve vyváženém poměru. Pro zajímavost – živočišné proteiny, jako jsou vaječné proteiny, mají vyšší obsah aminokyselin, zatímco rostlinné proteiny, jako je pšenice a kukuřice, mají toto množství nižší.

a

Jaký je rozdíl mezi příjmem aminokyselin z potravy a z doplňků?

Trvá dlouhou dobu, než jsou proteiny v těle stráveny a absorbovány. Nejprve se musí ve střevním traktu rozložit na aminokyseliny a poté se tělem vstřebat. Naproti tomu se čisté aminokyseliny vstřebávají napřímo, a proto se vstřebávají rychleji než bílkoviny. Funkce aminokyselin po absorpci se tedy neliší, ať už jde o příjem z jídla, tablet nebo nápojů.

fcs
g
hfg

Kdy je nejlepší užívat aminokyseliny?

Obecně je doporučeno užívat aminokyseliny po tréninku, nebo před ním. Po tréninku účinkují na regenerace svalů, a před tréninkem je může tělo zužitkovat místo našich vlastních aminokyselin. Třetí variantou, kdy je možné užívat aminokyseliny je hned ráno po přebuzení, kdy aminokyseliny (hlavně BCAA) hrají roli „přepnutí“ organismu do anabolického stavu po nočním hladovění.

g

Jak správně dávkovat a užívat aminokyseliny?

Doporučená jednorázová dávka aminokyselin je 5 až 7 gramů. Záleží však také na tělesné hmotnosti člověka a intenzity tréninku. U žen se množství trochu liší, doporučuje se užívat 2 až 3 gramy v jednorázové dávce. Přesné dávkování je možné spočítat podle své váhy nebo sportu a podle konkrétní aktivity. Jako minimální dávka se udává 90 mg na 1 kg hmotnosti. Kromě toho je potřeba se řídit i pokyny, které uvádí výrobce.

hk
h
vdv

Mohou být aminokyseliny škodlivé?

Všechny doplňky stravy, které koupíte na evropském trhu musí projít přísnými kritériemi EU, a proto je téměř nemožné, aby byly škodlivé. Může se stát, že aminokyseliny způsobují nevolnost, a to v případě když jsou prošlé, nebo jich přijmete velké množství. V tom případě se ujistěte, jestli dodržujete pokyny dávkování. Kromě toho existují i výjimky, kdy aminokyseliny způsobují poruchy zažívání nebo alergické reakce – tehdy je potřeba přemyslet, jestli doplněk neobsahuje látky, na které jste alergičtí a případně aminokyseliny úplně vysadit.

j