
Pilulka zůstává produktivní i při práci v pyžamu
Kvůli celosvětové pandemii koronaviru a karanténě přešla velká část lidí na povinný home office, který se v těchto dnech mění na homeworking. Práce z domova s sebou přináší mnoho výhod, ale může mít i svá negativa. Zejména pro lidi, kteří nejsou na práci z domova zvyklí. Nejde totiž o žádné prázdiny či dovolenou. Home office se nyní stane na nějakou dobu naší denní realitou a je potřeba k němu přistupovat zodpovědně, zůstat efektivní a vytvořit si odpovídající podmínky. Pro mnoho lidí může být obtížné udržet si pozornost v prostředí, na které nejsou pro práci zvyklí. Naučte se se svým týmem i nadřízeným komunikovat “na dálku”.
Máme pro vás pár tipů, jak zefektivnit práci v době karanténové:
Víte, jaký je rozdíl mezi home office a homeworking?
Pro práci z domova máme všichni zažitý termín home office.
Rozlišujeme ale dva druhy práce z domova.
Home office – částečná práce z domova, kterou
zaměstnanec čerpá několikrát do roka jako benefit (např. při nevolnosti,
nemoci atd.).
Homeworking – zaměstnanec do práce nedochází a pracuje
pouze z domova.
Jako do práce
I když jste doma a nikam nemusíte cestovat, nastavte si režim. Vstávejte ráno ve stejnou dobu, umyjte se, převlékněte. Nezůstávejte v pyžamu. Nasnídejte se, uvařte si čaj nebo kávu a začněte pracovat. Zkrátka se chovejte tak, jako byste šli do práce.

Nastavte si způsob komunikace se svým týmem a nadřízeným
V běžném pracovním procesu jsme neustále v kontaktu se svým nadřízeným i týmem, takže máme jasně dáno, co se od nás očekává, veškeré změny a úkoly během dne ihned komunikujeme. Klíčem k efektivní práci z domova je nastavení jasné komunikace s nadřízeným i ostatními členy týmu a sdílení informací.

Největší problém je pocit samoty a izolace
Podle studie online agentury Buffer až 19 % respondentů uvedlo, že nejčastějším problémem při práci z domova pro ně byl pocit samoty a izolace.
Proto se svými kolegy či nadřízeným komunikujte co nejčastěji, ať už
písemně nebo přejděte na online schůzky pomocí nástrojů jako jsou:
Hangouts, Skype, Slack nebo Teams a další. Pro task management je ideální
Trello, Freelo, Jira apod.
Jasně si nastavte úkoly
Každý večer si sepište úkoly na druhý den, co chcete/musíte udělat, případně přes den dopisujte další věci, abyste svou práci měli přesně danou a organizovanou. Vytvořte si společnou týmovou tabulku, kam každý den zapíšete, na čem děláte. Nezapomínejte však na často opomíjenou sebemotivaci a obohaťte tuto tabulku o již splněné úkoly.
Vytvořte si příjemné pracovní podmínky
Pokud doma nemáte vyloženě pracovnu, kterou byste mohli využívat jako kancelář, vymezte si prostor pro práci. Ležet v posteli s notebookem na břiše nebo sedět na gauči v tureckém sedu by asi nebylo dlouhodobě zcela pohodlné a vyhovující. Takže vyřešte především sezení, které vám bude pohodlné a co nejvíce se podobat tomu správnému. Nemáte-li doma kancelářskou židli, využijte ideálně klasickou jídelní, která bude vyhovovat zásadám ergonomie.

Možnost home office patří k jedněm z nejoblíbenějších bonusů zaměstnanců, tak si ho užijte. Vždyť doma si můžete vytvořit ideální pracovní místo přesně podle svého gusta. Neruší vás hlasitá hudba ze sluchátek kolegy, ťukání propisky, hádky kolegů kvůli nepovedenému úkolu, neustálé švitoření kolegyň, hlasitý kávovar, dohady o tom, jestli máte v kanceláři příliš teplo, nebo naopak zimu od klimatizace…
Navíc, když vás už nebaví sedět za stolem na židli, můžete si odpočinout na gauči s nohama nahoru a počítačem v klíně, chvíli si pohovět v posteli nebo vzít notebook na zahrádku a při práci příjemně načerpat teplo a vitamíny ze sluníčka.

Stanovte si hranice
Samozřejmě v tuto chvíli mají výhodu ti, kdo žijí sami, případně ve dvou. Pobíhají-li vám doma ratolesti, nastavte jim určité hranice, kdy vás nemají vyrušovat, ideálně se zavřete do jiné místnosti. Když máte vyčleněný prostor, budete se lépe soustředit.
Minulý rok provedl server Flex Job průzkum ze kterého vyplývá, že až 65 % lidí je při práci z domova produktivnější. Jako největší výhody uvedli ušetřený čas cestou do práce a z práce, eliminaci stresu a vyrušování kolegy.
Nerozptylujte se
Jakmile si uděláte improvizovanou pracovnu, nastavte si režim práce. Práce z domova totiž zároveň vyžaduje disciplínu sám k sobě, důslednost, spolehlivost, zodpovědnost, pevnou vůli a schopnost sebeřízení a organizace svého času. Neodcházejte od rozdělané práce jednou k vysavači, pak zase k pračce, pověsit prádlo, utřít prach. Vypněte televizi, která k prokrastinaci přímo vybízí.
Vytvořte si pracovní rituál. K počítači si doneste vše, co budete potřebovat (vodu, jídlo, kávu, telefon, psací potřeby, blok…), nebudete tak nuceni neustále odbíhat a rozptylovat se.
Nezapomínejte na pravidelné přestávky
Mezi jednotlivými úkoly si dopřejte pravidelnou pauzu, abyste se mohli lépe koncentrovat.
Zacvičte si a udržujte se v kondici
Čas doma využijte i ke cvičení a udržujte se v kondici. Protože každý pohyb se počítá. Doma můžete bez problémů klikovat, dřepovat, strečovat, posilovat břišní svaly. Milovníci jógy se mohou o to víc věnovat duchovnímu cvičení třeba na zahrádce s východem či západem slunce. A pokud byste chtěli cvičení zefektivnit, ale nemáte potřebné pomůcky, e-shopy stále fungují a veškeré propriety si můžete objednat i u nás na Pilulce a nechat si je dovézt až domů.

Vymezte si pracovní dobu
Někteří lidé se naopak nedokážou od práce doma odpoutat, protože vše
potřebné mají po ruce a nejsou nuceni nikam cestovat. Tudíž je ušetřený
čas láká sedět u počítače o to déle.
Stanovte si pracovní dobu, určete si čas v kolik ±
začnete pracovat, ale v kolik také skončíte (samozřejmě není-li nutné
zrovna dodělat konkrétní úkol/y).
Po práci si dopřejte zasloužený relax. Pusťte si film, ukliďte,
přečtěte si knížku, věnujte se rodině nebo se dejte do vaření a
připravte oběd na druhý den. Nebo upečte něco dobrého ke kávě.