Vápník - Vegan (6 produktů)

Vápník je prvek z řady tzv. kovů alkalických zemin. V našem těle se vyskytuje ve velkém množství, každý ho máme přibližně kilogram. A je velmi důležitý, především proto, že tvoří základ kostí a zubů. V kostech máme až 99 % z celkového množství vápníku v našem těle. Mimo to se ale podílí na srdeční činnosti, regulaci nervosvalové činnosti, je to jeden z faktorů srážení krve. 

Zobrazit více

Vápník je prvek z řady tzv. kovů alkalických zemin. V našem těle se vyskytuje ve velkém množství, každý ho máme přibližně kilogram. A je velmi důležitý, především proto, že tvoří základ kostí a zubů. V kostech máme až 99 % z celkového množství vápníku v našem těle. Mimo to se ale podílí na srdeční činnosti, regulaci nervosvalové činnosti, je to jeden z faktorů srážení krve. 

Kolik vápníku je pro naše tělo potřeba? 

Hladinu vápníku v krvi naše tělo přesně reguluje, protože všechny odchylky (příliš mnoho i příliš málo vápníku v krvi) mohou znamenat zdravotní problém. Normální hodnota vápníku v séru je 2,25–2,75 mmol/l. U zdravých dětí mladších  dvanácti let se hodnota může pohybovat okolo uváděné horní hranice. 

Převedeno na denní dávku: 

  • Dospělí - 900 mg/den
  • Děti - 500mg/den
  • Dospívající, těhotné a kojící ženy - až 1200 mg/den (mají zvýšenou potřebu vápníku)

Z čeho naše tělo vápník získává? 

Z bohaté a vyvážené stravy. Vápník je obsažen v mléce, v sýrech, brokolici, ve vejcích, ořechách a různých semínkách, ale i ve vodě (v případě tzv. „tvrdé vody“) nebo zeleném čaji. Překvapivě je potravinou nejbohatší na vápník mák, vápníku obsahuje dvanáctkrát více než mléko (takže i makovým koláčem děláte něco pro své zdraví, jod).  Potřebné množství vápníku se v těle vstřebá ve střevech a zbytek se vyloučí stolicí nebo močí a potem. Podle některých údajů zvládne tělo tímto procesem vstřebat pouze 20 - 40 % potřebné denní dávky. Navíc s některými látkami obsaženými v rostlinách (např. kyselina šťavelová), tvoří vápník nerozpustné komplexy, díky čemuž je vstřebávání ještě zhoršeno. Na to by si měli dát pozor vegetariáni a vegani. 

Lze regulaci vápníku v našem těle nějak pozitivně ovlivnit?

K příznivé hladině vápníku v těle může přispět sami – je pro něj totiž velmi důležitá pravidelná a přiměřená fyzická zátěž. Ta zlepšuje prokrvení a vstřebávání vápníku ve střevech a také tvorbu a udržování kvality kostí.  

Je možné se vápníkem předávkovat? 

Pokud jste zdraví a vápník doplňujete pouze ze stravy, obavy mít nemusíte. Případy, kdy se v krvi objeví zvýšená hladina vápníku jsou většinou způsobeny: 

  • Předávkováním vitaminem D
  • Předávkováním vitaminem A
  • Nedostatečnou funkcí nadledvin (např. při Addisovově chorobě)
  • Problémy se štítnou žlázou
  • Onemocněním, při němž je do krve v nadměrném množství uvolňován hormon parathormon (právě parathormony jsou totiž odpovědné za regulaci vápníku v krvi)

Jak se nadbytek vápníku projeví? 

Nevolností – zvracením, kovovou pachutí v ústech, bledostí. Ale i postižením ledvin, poruchami vědomí a v extrémním případě zástavou srdce. 

Čím je způsoben nedostatek vápníku v krvi? 

  • Nedostatečným množstvím parathormu v krvi
  • Nedostatkem vitaminu D
  • Zánětlivým onemocněním střev (např. Crohnovou chorobou nebo celiakií, ale to v extrémním případě, kdy nemoc naruší střeva do té míry, že jimi není možné vápník vstřebávat)
  • Dalším onemocněním 

Jak se nedostatek vápníku projeví? 

Například zvýšenou kazivostí zubů, tetanií (to je onemocnění nervového systému), změnami na kostech, ale třeba i poruchami inteligence nebo dermatologickými problémy (ekzém, lomivé vlasy). 

Co je ještě důležité vědět? 

Tzv. antagonistou vápníku je hořčík. To znamená, že ruší funkci, resp. vstřebávání vápníku. Naopak, velmi důležitým partnerem pro správnou hladinu vápníku v krvi je vitamín D

Vápník a osteoporóza: 

Strašák žen, které prodělaly menopauzu, a starších mužů. Lidé, kteří trpí tímto onemocněním, mají kosti více náchylné ke zlomeninám. U žen je toto onemocnění častější zejména proto, že po menopauze u nich dochází k úbytku hormonu estrogenu, což vede k úbytku kostní hmoty. Právě dostatečný příjem vápníku v pěti až sedmi letech po poslední menstruaci může tento proces velmi výrazně zpomalit. A stejně důležitý je dostatek pohybu na čerstvém vzduchu. 

Uživatelé si nejvíc oblíbili řady GreenFood Nutrition. Nejlépe hodnoceným produktem je GreenFood Nutrition Calcium Magnesium Zinc Citrate 120 kapslí.

Vápník - Vegan - recenze a zkušenosti zákazníků
Zajímá vás, jaké zkušenosti mají s produkty Vápník - Vegan ostatní zákazníci? Mrkněte na jejich recenze. Ať nekupujete zajíce v pytli.
Produkty kategorie Vápník - Vegan lidé hodnotí na 94 %
Recenze produktu: Jamieson Vápník Hořčík a vitamín D3 200 tablet
5 / 2x
Doplněk stravy za dobrou cenu! Zvlášť když je akce. :)
Recenze produktu: Rosen Calcium Magnesium Zinek 20 šumivých tablet
5 / 11x
Spokojnosť
Recenze produktu: Doktor Sirup kalciový Čokoláda 100 ml
5 / 5x
Na zapal hrdla a hlasivky aj pre dospelych
Recenze produktu: Aporosa Prémiový Vápník + Hořčík + Zinek 120 tablet
5 / 83x
Jsem velmi spokojená.
Recenze produktu: Aporosa Vápník + Hořčík + Zinek 120 ks
5 / 5x
Spokojenost
Recenze produktu: Zdrovit Ca+Mg+Zn+vit.C 20 šumivých tablet
5 / 10x
Super cena
Recenze produktu: Walmark Vápník Hořčík Zinek Osteo 90 tablet
5 / 5x
Spokojená
Recenze produktu: SciTec Nutrition Calcium-Magnesium 90 tablet
5 / 1x
poměr cena výkon + značka asi nejlepší na trhu
Recenze produktu: MOVit Energy Vápník 600 mg + D3 liquid 90 tobolek
5 / 4x
Beru na kosti a svalove křeče a hodně mi pomohl.
Recenze produktu: Bio Pharma Calcium+Magnesium+Zinek 150 tablet
5 / 17x
Komplexní složení, kvalita

Produkty z kategorie Vápník jsme pro vás seřadili od nejlépe hodnocených. Podívejte se na produkty z kategorie Vápník seřazené od těch nejlevnějších. Vápník jsme pro vás také poskládali od nejkvalitnějších.