Dcera má již několik měsíců v těle pulzující silnou energii vystřelující do hlavy a v hlavě „něco“ praská jako když se praská bublinková folie.
Dcera prodělala hodně silnou variantu covidu - měla ze 3/4 zasažené plíce.
Je možné, aby následkem tak náročného prožitku mohla vzniknout postcovidová stresová porucha?
Může se jednat o prožívání přetrhávajících negativních a život ohrožujících pocitů pramenící z prožití silné varianty covidu , které člověka ještě jakýmkoliv způsobem omezují?
Bylo by vhodné použít Ivermectin-kapky a odstranit tak možnou příčinou současných bolestí po těle a v hlavě? Nebo by se hodila jiná varianta antiparazitární léčby?
Ivermectin má prý hodně silne účinky na nervový system, bylo by to pak vhodné pro hodně citlivého jedince? Děkuji za odpověď
Eva

PharmDr. Pavel Horký, Ph.D.
Dobrý den,
po covidu se velmi často vyskytují následky, nejen tělesné, ale i psychické. Uvedený popis dle mého nejlépe odpovídá úzkostné poruše s panickými a somatickými projevy. Tělo je v takových případech dlouho v poplachovém režimu: zrychlený tep, napětí svalů, přecitlivělost na tělesné vjemy, brnění, tlak v hlavě, vlny horka a chladu.
Mozek si tyto signály vykládá katastroficky, což vjemy dále zesiluje. Zmíněné praskání v hlavě často souvisí s napětím krčních a žvýkacích svalů, s dutinami či Eustachovou trubicí. Neznamená to poškození mozku.
Ivermectin ani jiná antiparazitika nedávají v této situaci smysl. Není pro ně důkaz účinku u postcovidových úzkostných potíží a mohou mít nežádoucí účinky, zvlášť u citlivého člověka.
Cílem není by mělo být spíše dovyšetřit a zjistit, zda potíže plynou skutečně z výše zmíněného a pokud ano, tak zklidnit nervový systém a přerušit bludný kruh strachu a tělesných symptomů.
Největší efekt mívá psychoterapie a to konkrétně kognitivně-behaviorální terapie. K tomu denní režimová opatření: pravidelný spánek, lehký pohyb, omezení kofeinu a alkoholu, dechová cvičení, progresivní relaxace + některé doplňky stravy typu Lavekan, hořčík.
Pokud by toto nestačilo, pak bude třeba aby lékař doporučil užívání některých léků na zklidnění nervového systému.
S pozdravem
Pavel Horký
Doporučené kategorie
Podobné dotazy
Nejnovější dotazy
Přechod léků
Léky Dobrý den,
prosím o odborné upřesnění postupu při přechodu z Trittica AC 100 mg na Trittico Prolong 150 mg.
Současně začínám postupně vysazovat Rivotril, který užívám od června. Po přechodu z 1mg tablet na kapky (první den 10 kapek, nyní 9 kapek) se budím kolem 3. hodiny ranní a cítím výraznou únavu. Kapky užívám třetí den.
Prosím o doporučení, jakým způsobem se obvykle provádí přechod na Trittico Prolong a jaký je obecně bezpečný postup při postupném snižování Rivotrilu, aby se minimalizovalo ranní probouzení a zhoršení spánku.
Děkuji. Ilona Pavlovská
svědění kolem konečníku
KůžeZdraví a prevenceJiž delší dobu mě svědí kolem konečníku. Před 15 lety operace hemeroidů Staplerovou metodou. Konečník omývám bylinkovým tekutým mýdlem po každé stolici, mazala jsem dubovou mastí, stolice pravidelná, každé ráno. Někdy je stav lepší ale pocit svědění mám. Moje psychika není nejlepší, málo spím (asi hodiny denně), zhoršila se při péči o nemocnou psychicky labilní maminku (90 let) a to 24/7 hodin. Maminka v březnu zemřela.
Děkuji
Zeptejte se lékárníka
Odborné rady a odpovědi na vaše dotazy, a to z pohodlí vašeho domova.



