jsem v redukci hmotnosti a postupně snižuji dávky léků na tlak.
Aktuálně beru půlku Tezeo 40 a půlku Indapamid 1,5, ale stále válčím s nízkým tlakem
a silnou závratí při vstávání z pokleku či sezení.
Menší už se nedělají. Poradíte mi prosím, který vysadit jako první?

PharmDr. Jana Krejcarová
Dobrý den,
je velice dobře, že jste se rozhodl(a) snížit jeden z rizikových faktorů pro vznik kardiovaskulárních onemocnění. O snižování dávek je informován lékař, který Vás lečí pro hypertenzi? Úprava dávkování by vždy měla být v rukách lékaře a rozhodně bych Vám nedoporučovala s léky takto experimentovat bez dozoru odborné pomoci.
Potíže, které popisujete mohou souviset s druhem nízkého tlaku, nazývaného ortostatická hypotenze. Je to neschopnost těla rychle upravit distribuci krve a krevní tlak tak, aby se přizpůsobilo změně polohy. Pokles tlaku trvá jen pár sekund a může způsobit obtíže jako jsou závratě, mdloby, slabost, únava, neostré vidění a další. Po této chvíli se tlak vrací do normálu, tedy i do možné hypertenze. Mezi možné příčiny se řadí dehydratace, krevní ztráty, neurologická, kardiovaskulární nebo endokrinní onemocnění a účinek některých léčiv.
Ortostatickou hypotenzi (OH) určitě nevyřešíte vysazováním léčiv na krevní tlak. Řada pacientů s OH je léčena pro vyšší tlak. Léčba se zahajuje nefarmakologickými postupy, cvičením, nácviky ochranných postojů. Odborníci dále doporučují dostatečnou hydrataci a spánek se zvýšenou horní částí lůžka o 15–23 cm. Ve Vašem případě by měl lékař zvážit nutnost diuretik a jejich případnou náhradu.
Pro monitoring tlaku a zapisování hodnot v průběhu dne, klidně i 2-3x denně, bych Vám doporučila pořídit některý z pažních tlakoměrů.
Obraťte se tedy prosím na svého praktického lékaře a Vaše obtíže s ním prodiskutujte. Věřím, že naleznete řešení, které Vám uleví.
Hezký den,
S pozdravem
Jana Krejcarová
Doporučené kategorie
Nejnovější dotazy
Přechod léků
Léky Dobrý den,
prosím o odborné upřesnění postupu při přechodu z Trittica AC 100 mg na Trittico Prolong 150 mg.
Současně začínám postupně vysazovat Rivotril, který užívám od června. Po přechodu z 1mg tablet na kapky (první den 10 kapek, nyní 9 kapek) se budím kolem 3. hodiny ranní a cítím výraznou únavu. Kapky užívám třetí den.
Prosím o doporučení, jakým způsobem se obvykle provádí přechod na Trittico Prolong a jaký je obecně bezpečný postup při postupném snižování Rivotrilu, aby se minimalizovalo ranní probouzení a zhoršení spánku.
Děkuji. Ilona Pavlovská
svědění kolem konečníku
KůžeZdraví a prevenceJiž delší dobu mě svědí kolem konečníku. Před 15 lety operace hemeroidů Staplerovou metodou. Konečník omývám bylinkovým tekutým mýdlem po každé stolici, mazala jsem dubovou mastí, stolice pravidelná, každé ráno. Někdy je stav lepší ale pocit svědění mám. Moje psychika není nejlepší, málo spím (asi hodiny denně), zhoršila se při péči o nemocnou psychicky labilní maminku (90 let) a to 24/7 hodin. Maminka v březnu zemřela.
Děkuji
Zeptejte se lékárníka
Odborné rady a odpovědi na vaše dotazy, a to z pohodlí vašeho domova.




