Jak vybrat správný doplněk stravy?

Potraviny, které jíme, nejsou vždy nabité všemi potřebnými živinami, jaké naše tělo potřebuje pro efektivní fungování. Doplňky stravy jsou proto v dnešní době nezbytností – dodávají tělu látky, které mu chybí také z důvodu znečištění půdy, úbytku přírodních minerálů nebo přidávání chemikálií do potravin, které mohou způsobit i různé civilizační onemocnění.

Jak poznám ty nejlepší doplňky stravy?

Obrovské množství výrobců dnes na trhu nabízí ty nejrůznější varianty doplňků stravy. Jak si ale vybrat ty správné doplňky stravy pro sebe? Při výběru je potřeba dbát na složení, kvalitu výrobků, a taky jejich vstřebatelnost. V případě složení doplňků stravy je vhodné sledovat množství použité účinné látky. Bonusem může být také certifikát kvality nebo biologického zemědělství.

Doplňky stravy
Doplňky stravy

Co na imunitu?

Imunitní systém odpovídá způsobu našeho životního stylu. Dojde-li k oslabení nebo porušení imunitního systému je na místě ho podpořit. Mezi nejlepší doplněk stravy na imunitu se řadí ten s postupným uvolňováním, který napomáhá normální funkci imunity, no také snižuje únavu a vyčerpání. Nejčastější používané látky v doplňcích stravy na imunitu je vitamín C, vitamín D, echinacea a kyselina listová. Nechybějí ani bylinky, nebo jiné plody přírody.

Doplňky stravy

Co na klouby?

Kvůli sedavému životnímu stylu a nedostatku pohybu je dnes potřeba vyživovat i klouby a šlachy. Doplňky stravy na klouby jsou ale potřebné taky pro sportovce, kteří je namáhají zvýšenou zátěží. O zdraví kloubů, vazů a šlach se postará vitamín D, vápník a omega-3 mastné kyseliny. Nejlepší doplněk stravy na klouby je ten, který je nejen pomáhá regenerovat, no také jim navrací elasticitu a vytváří kolagen na normální funkci kostí a chrupavek. Plusem může být původ z organického zemědělství, které vylučuje přítomnost umělých hnojiv a chemie.

Jaké doplňky stravy užívat?

Než koupíte doplněk stravy, dobře se zamyslete, na co přesně doplněk potřebujete. Ideální je zjistit, která účinná látka nejlépe uspokojí vaše potřeby. Pak už jen vyberte doplněk stravy, který se složením účinných látek nejvíce blíží doporučené denní dávce.

Každý člověk má jiné, specifické potřeby, související s jeho zdravotním stavem. Rada doplňků se specializuje na konkrétní zdravotní problémy a potíže, jako jsou například oslabená imunita, problémy s krevním oběhem (např. křečové žíly), nebo srdeční potíže.

Doplňky stravy
Doplňky stravy

Proč užívat vitamíny?

Vitamíny a minerály jsou nejčastěji užívané doplňky stravy. Výzkumy prokázaly, že dnes už každému člověku chybí alespoň jeden stopový prvek. Souvisí to také s možnými civilizačními onemocněními dnešního světa. Pociťujeme pak problémy se srdcem a kostmi, dochází ke snížení fyzické a intelektuální výkonnosti, nebo se objevují příznaky anémie. Proto je potřeba vitamíny, minerály a stopové prvky pravidelně doplňovat a jejich význam nepodcenit. Na pomoc imunitnímu a trávicímu systému nám slouží také probiotika a laktobacily, kterých přítomnost pomáhá při trávení a brání množení škodlivých bakterii.

Proč dávat přednost kapslím před tabletami?

Jak vybírat formu podání doplňku? V případě tablet se v procesu výroby ztrácí množství živin, proto odborníci doporučuji vybírat si kapsle. Ty totiž často obsahují speciální látky, které „dopravují“ produkt tam, kde je jeho přítomnost právě potřebná. Kromě toho, kapsle se obvykle lépe vstřebávají a nedráždí žaludek tolik jako tvrdé tablety. Výjimkou z tohoto „pravidla“ je vitamín B12, který se podává výhradně ve formě potažených tablet, jinak by jeho účinky zničily žaludeční kyseliny. Všeobecně je vždy lepší vybírat kapsle z rostlinných zdrojů, před želatinou.

Přírodní doplňky stravy a jejich výhody

Přírodní medicína je ten nejlepší balzám pro tělo i duši. Nejen léčí, ale i uzdravuje, a její moc doprovází člověka už od nepaměti. Prvním hlavním důvodem, proč nakupovat 100% čisté přírodní produkty je fakt, že pochází z čistě ekologických, nezamořených a přírodních oblastí, kde se při jejich výrobě zachovávají všechny potřebné normy a standardy.

Výrobky jsou kromě toho od renomovaných výrobců, kteří vám sdělí všechny potřebné informace o složení, tedy kvalitě produktu. Přírodní doplňky stravy vám tím proto garantují obsah účinných látek.

Doplňky

Jaké doplňky stravy jsou vhodné pro sportovce?

Když si organismus zvyká na fyzickou zátěž při pravidelném tréninku, přirozeně si za těchto okolností žádá vyšší přísun vitamínů a minerálů. Jedním z nezbytných výživových doplňků pro sportovce a jejich regeneraci je hořčík, vitamín C, zinek, vitamín D a také vitamín B12. Sportovní výživa by měla být pestrá a bohatá na vitamíny a minerály.

Péči o klouby, chrupavky a kosti velmi často podceňujeme a obvykle ji začínáme řešit až s přicházejícími problémy. V případě problémů pomohou vitamíny na klouby pro sportovce, které kloubům, šlachám a chrupavkám dodávají potřebný kolagen.

Doplňky
Doplňky

Jak na domácí cvičení

Většina sportovců trénuje i doma, a to nejen v čase koronaviru. V tomhle období se však více rozmohl způsob cvičení online. Pilulka nabízí i několik druhů podložek na cvičení, nebo gum na cvičení, které při domácím tréninku nesmí chybět. Svůj výkon můžete podpořit také suplementy, jako jsou proteiny, L-karnitin nebo glutamin.

Jaký doplněk stravy pomáhá na vlasy?

Nejlepší doplněk stravy na vlasy vyživuje nejen samotný vlas, ale pečuje taky o pokožku hlavy a napomáhá při vypadávání vlasů. Jednou z klíčových živin pro zdraví vlasů je minerální prvek zinek, který se postará nejen o zdravý růst vlasů, pevnost a lesk, ale také má příznivý vliv na kvalitu nehtů a kůže.

Pro růst a kvalitu vlasů jsou důležité i další prvky – např. hořčík, draslík, fosfor, selen, železo, vápník a sodík. Proti lámání vlasů Pilulka nabízí Biotin, který řadíme do skupiny vitamínů B (vitamín B7). Funguje jako stavební materiál buněk a vlasům dodává potřebný keratin, který je stavebním proteinem pro zdravé a krásné vlasy.

Doplňky

Jaké doplňky stravy pomáhají na hubnutí?

Bohužel doplňky stravy samy o sobě nemají takovou moc, aby vám zaručili vysněnou postavu, ale s úpravou jídelníčku, trochu pohybu a dostatečným pitným režimem jsou skvělým pomocníkem k hubnutí. Nejlepší doplněk stravy na hubnutí obsahuje výtažky ze zelené kávy, bobulí acai berry, zeleného čaje nebo guarany.

Co se týče sportů – od běhu nebo aerobiku, až po tanec či silové cvičení – všechny tyto sporty napomáhají zdravému hubnutí. Je však potřeba nezapomínat na správnou dietu, ideálně doplněnou detoxikací organismu a s tím spojeným odvodněním.

Doplňky
Doplňky

Co dalšího pomáhá na hubnutí?

Z doplňků stravy slouží například jablečný ocet na snižování chuti k jídlu, zabraňuje v hromadění tuků a podporuje jejich spalování, a to hlavně v oblasti břicha. Dalším oblíbencem je látka L-carnitin. Je skvělým pomocníkem při spalování tuků, snižuje únavu a potlačuje chuť k jídlu. Sladkovodní řasa spirulina, která se řadí mezi superpotraviny, posiluje imunitní systém, stabilizuje hladinu cukru v krvi a dodává energii při fyzické zátěži.

Jaké vitamíny brát na imunitu?

Doplňků stravy, které obsahují látky přispívající k normální funkci imunitního systému, je nepřeberné množství. Je potřeba si umět vybrat ten nejlepší doplněk stravy na imunitu. Nejčastější se vyskytující látky v nich jsou například vitamín C, vitamín D a kyselina listová. Z léčivých rostlin nám při nachlazení pomáhá například echinacea, která nejen posiluje imunitní systém, no je také účinným antioxidantem a má protizánětlivé účinky.

Rakytník je také jedním z nejlepších doplňků stravy na imunitu – obsahuje až 10× víc vitamínu C než pomeranče. Mezi medicinální a vitální houby,, které napomáhají naší imunitě se řadí například hlíva ústřičná nebo houba reishi, která je v čínské medicíně nazývaná „houbou nesmrtelnosti“.

Doplňky

Vitamíny rozpustné ve vodě a vitamíny rozpustné v tucích a co to znamená?

Každý z vitamínů má svou jedinečnou a nenahraditelnou funkci. Jelikož si tělo není schopné samo produkovat všechny potřebné vitamíny pro zajištění běžných fyziologických potřeb, musíme si je získávat zvenčí, nejčastěji z potravy. Vitamíny rozpustné v tucích se ukládají v tělesných tkáních a tím jsou v těle snadněji skladovatelné než vitamíny rozpustné ve vodě. Mohou zůstat v těle jako rezervy i několik dní a někdy i měsíců. Patří sem vitaminy A, D, E a K. Vstřebávají se střevním traktem pomocí tuků nebo lipidů.

Vitamíny rozpustné ve vodě nezůstanou dlouho v těle. Tělo je nemůže skladovat a jsou brzy vylučovány močí. Patří sem vitamin C a všechny vitamíny skupiny B, tedy B-komplex.

Doplňky

Jak vybrat správný vitamín?

Co z toho plyne pro nás? Ve vodě rozpustné vitamíny potřebuje tělo doplňovat častěji, proto se doporučuje pravidelně užívat doplňky stravy s obsahem vitamínu C a B-komplexu. Na druhou stranu, je potřeba dát si pozor na vitamíny rozpustné v tucích, protože jejich nadbytek může být pro nás až toxický.

Jaký je rozdíl mezi doplňky stravy a volně prodejnými léčivými přípravky?

Pro spotřebitele bývá často obtížné se vyznat v záplavě výrobků dostupných v lékárnách „bez lékařského předpisu“ a zejména spolehlivě odlišit dva základní typy těchto výrobků – doplňky stravy a léčivé přípravky. Hlavním rozdílem mezi těmito dvěma produkty je uvedení účinnosti. Léčivé přípravky mají odborně posuzovánu účinnost, která je takto 100% deklarovaná.

U doplňků stravy je účinnost uvedena na obalu jenom informační, pocházející od výrobce. Účinek doplňků stravy tedy nemůže být označen jako prevence, léčba nebo vyléčení lidských onemocnění, na rozdíl od léčivých přípravků.

Doplňky

Jak začít zdravý životní styl?

Ať už je váš zdravotní stav, kondice, věk nebo rodinná situace jakákoliv, vždy existuje nějaký prostor pro zlepšení. Přinášíme vám 5 kroků jak začít zdravý životní styl.

Doplňky

1. Pravidelný pohyb

Tělesné zdraví je jedním z nejdůležitějších částí životního stylu. Je potřeba zařadit do svých aktivit také sport, a to alespoň 3 krát týdně. Začnete třeba s procházkami, a pak rozšiřte obzory dále a určitě pro sebe najdete vhodné cvičení na zlepšení fyzického zdraví. Není třeba zapomínat taky na pravidelnou relaxaci.

Doplňky

2. Dostatek spánku

Ideální spánek dospělého člověka trvá 7–8 hodin. Pokud spíte méně a cítíte únavu, tělo dává signály, že potřebuje energii, a proto ji doplňujete energeticky bohatým jídlem, jako jsou sladkosti. Právě tyto cukry často způsobují přibývání na váze.

Doplňky

3. Nekuřte

Škodlivé je také pasivní příležitostné kouření, které ničí plíce, srdce, cévy i žaludek. Když je to potřeba, neváhejte sáhnou také po lécích na odvykání od kouření, nebo konzultacích.

Doplňky

4. Zdravá výživa

Stravování nesouvisí pouze s jídlem, no taky s dostatečným pitným režimem. Kolik toho však denně vypít? Doporučuje se pít minimálně 0,5 litru na každých 15 kg hmotnosti. Zdravá strava nemusí nevyhnutelně znamenat striktní diety. Do jídelníčku je potřeba zařadit ovoce a zeleninu, které by měli tvořit polovinu příjmu, a doplnit je vhodnými bílkovinami a sacharidy.

Doplňky

5. Psychika a stres

Osvojte si meditační či relaxační techniky, například pomocí jógy. Psychické zdraví je stejně důležité jako pohyb a zdravá strava. Když jste ve stresu, máte vyšší tendenci kouřit nebo přejídat se.